Pages

Friday, 9 September 2011

Adakah Kita Bertemu Dengan Orang Yang Salah??

salam semua...



terkadang kita terfikir:

adakah kita bertemu dgn orang yg salah??

teman sekerja yg tak 'ngam'?
kwn2 sekolah atau universti yg tdk bleh nk buat geng study?
housemate yg menyakitkan hati (sebab tak pandai membasuh pinggan, bercakap menggunakan kata2 yg pedas, dan sebagainya)? 

ataupun kekasih yg tiba2 dirasakan tak serasi?

(atau mungkin juga adik-beradik, keluarga yg tdk boleh fahami perangai mereka?)

(ingat, entry ini bukan hanya utk cinta2 shja, okey??)

kerana hakikatnya kita akan bertemu dgn ramainya manusia yg menjengkelkan hati kita dan sgt sukar utk kita bersama dgn mereka.

pelbagai ragam dan kerenah manusia yg dapat kita temui di dunia ini.

kerana berlainannya manusia itu adalah utk apa....


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍ۬ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَـٰكُمۡ شُعُوبً۬ا وَقَبَآٮِٕلَ لِتَعَارَفُوٓاْ‌ۚ إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." -
 [Al Hujurat: 13]

untuk lita'arafu..

utk berkenalan, utk mengetahui, memaknai manusia lain

utk menyedari betapa beruntungnya kita, mahupun rendahnya kita berbanding manusia lain

utk kita sering berlumba-lumba menggapai taqwa tanpa membeza-bezakan manusia lain

namun, tentu kita akan bertemu dgn manusia yg tidak serasi dgn kita serta berlainan segalanya

sehingga sekecil-kecil perbezaan kita menjadi besar dan dijadikan hujah utk menjauhkan diri, apatah lagi terkadang sehingga memutuskan silaturrahim

walaupun diri kita dgn dia, satu aqidah, satu kefahaman dan satu cinta pada Allah....

dan kita bertny, mengapa diri kita dan dia, begitu jauh sekali?

di situlah, kita kena sentiasa berusaha utk mencari titik persamaan....

kita takkan pernah bertemu dgn org yg salah

takkan!!

kerana Allah telah menakdirkan setiap saat dan inci dalam kehidupan kita

setiap takdir itu merupakan satu ketetapan Allah buat kita, merupakan sesuatu yg terbaik buat kita

dan setiap manusia yg kita temui itu, tentu memberikan makna sesuatu pada kita

walaupun byknya kejengkelan hati kita pada dia

namun, tentu sebenarnya mereka yg 'salah' itu sendiri byk mengajar kita: 'akan kekurangan diri kita sdri'

bukankah seorg musuh itu terkadang lebih jujur drpd seorg sahabat sejati, yg dipetik dri kata2 hikmah Arab

setiap jodoh dan pertemuan tentunya telah ditetapkan oleh Allah,
utk kita belajar sesuatu darinya

tak pernah kita bertemu dgn org yg salah...semua yg kita temui adalah stesen2 perhentian utk mengutip hikmah, buat bekalan di dalam perjalanan

percayalah, kadang2 di awal pertemuan akan byk berlaku perkelahian, salah faham dan ketidakseragaman

namun masa akan mengambil alih, memberi peluang makna kefahaman masuk ke dalam jiwa kita yg jernih

kerana kita pada hakikatnya, punya hati yg satu, matlamat yg satu, dan tentu cinta yg satu, hanya kpd Allah

ikatan hati manakah lagi yg paling kuat selain Allah??

kerana itu, di setiap perselisihan, mahupun  ke tidakserasian, kembalilah semula kpd apa yg akan dpt menyatukan kita

itulah dia Allah...

kerana dihitung perbezaan-bezaan, mmg akan semakin menjadikan hati kita jauh

namun, those does not matter, sbb Allah shja yg membinakan hati kita Insya-Allah And He Knows best...
bersabarlah, dan teruslah berdoa...

Allah itu pasti menetapkan sesuatu yg terbaik buat kita, jika kita benar2 yakin akan Dia...

p/s: entry ini sy terjumpe dlm iluvislam...sy tulis semula kerana ayatnye sungguh menarik hati utk sy tlis smula...arap reader2 semua enjoy yea..hehehe


daaaaaaaaaaaaaaaaaa.....

5 comments:

✿ Myra ✿ said...

kita sebenarnya tak jumpa org yang salah..cuma org tu dihantar adakalanya utk mengingatkan kita serta menguji kita.
dorang tu mungkin mengingatkan kita atau menyedarkan kita tentang salah silap kita supaya kita boleh berfikir lagi. mungkin cara teguran atau kiasan tu agak pedas dan kasar. tp percaya tak, sebenarnya itulah apa yang kita tak perasan. dia je berani cakap tp kawan2 lain tak berani sbb nak jaga hati.

hehe..just my humble opinion here. salam kenal. saya pun dari klate gak ;)

diyana mn said...

myra: hehhehe...nice to hear from ur opinion too...ooo ore klate gak erkk...sama laa kite..kih3

Yasmin ♥ said...

Sokong dengan kate2 myra ! Hehe :D

Ninie said...

Btul ape yg Myra katakan...Diyana ada tnya Ninie photoshop ke doodle tu kan. Ninie lukis manual on paper dulu, pastu scan, upload to PC n finally edit it guna photoshop je la. Diyana pon bleh wat ni... =) Kerana soalan cepumas ni, Ninie hadiahkan Yana header transparent nanti insyaAllah, esok ke ek...Slm kenal. Dh follow kamu! Diyana dh follow Ninie, ehehek!!

EyqaLuvender said...

bgs entry ni....buat kte b'fikir sejenak tntg cinta...ye,pasti ade jodoh yg lbih baek utk kte ble yg lame b'lalu pergi tgglkn kte...:)